Slovenská národná galéria (SNG) Bratislava
* Slovak National Gallery (SNG) Bratislava

Slovenská národná galéria

... aktuálne výstavy a podujatia ...

Kontaktné údaje

Mapa:

Mapa/Map

Hurbanove kasárne - administratíva
Kollárovo námestie 10, 811 07 Bratislava
Esterházyho palác (nám. Ľ. Štúra č. 4)

Tel.: +421 2 20 47 61 11, +421 2 20 47 62 38
E-mail: info@sng.sk
Www: www.sng.sk, www.webumenia.sk

 

Otváracie hodiny

 

Esterházyho palác | Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava
Otvorené denne okrem pondelka od 10.00 do 18.00, štvrtok od 12.00 do 20.00
V dňoch 24. – 26. 12. 2017 sú expozície SNG zatvorené!

Kníhkupectvo Ex Libris v SNG | Esterházyho palác | Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava
Otvorené denne okrem pondelka od 10.00 do 18.00, štvrtok od 12.00 do 20.00

Kaviareň Berlinka v SNG | Esterházyho palác | Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava
Otvorené pondelok – štvrtok od 10.00 do 23.00, piatok – sobota od 10.00 do 24.00, nedeľa od 10.00 do 22.00/p>

 

Možnosti vstupu, vstupné

 

Po celý rok 2017 bude na všetky výstavy v Bratislave a Pezinku vstup voľný.
Pozn. voľný vstup sa nevzťahuje na Zámok Zvolen, Galériu Ľudovíta Fullu v Ružoberku a Kaštieľ v Strážkach.

 

História-popis

Slovenská národná galériaSlovenská národná galéria (SNG) vznikla ako vrcholná štátna umeleckohistorická, zberateľská, vedeckovýskumná a kultúrno-výchovná inštitúcia zákonom SNR č. 24 z 29. júla 1948. Slovenská národná galériaIniciátorom jej založenia bol básnik, novinár a spisovateľ L. Novomeský, vtedajší povereník pre školstvo, vedu a umenie. Tvorí ju komplex budov s ústrednou dominantou - pôvodne štvorkrídlovou barokovou rezidenciou bývalej mestskej polície, situovanou na dunajskom nábreží (odtiaľ pomenovanie Vodné kasárne) z rokov 1759 - 1763 (arch. G. B. Martinelli, F. A. Hillebrandt). Historická budova bola spočiatku adaptovaná pre SNG (1950 až 1955) a neskôr rekonštruovaná a doplnená o modernú prístavbu (1969 - 1977, arch. V. Dedeček) pre širšie potreby galerijnej inštitúcie.
V roku 1990 SNG získala Esterházyho palác z druhej polovice 19. storočia z obdobia neoslohov (staviteľ I. Feigler ml.). Po rekonštrukcii tohto paláca ukončenej roku 1994 (arch. Ľ. Gáliková) galéria rozšírila svoje expozičné priestory.
Slovenská národná galériaČinnosť SNG sa zameriavala na akvizíciu, výskum, záchranu a prezentáciu kultúrneho dedičstva vo všetkých výtvarných disciplínach, najmä v maliarstve, sochárstve, kresbe a grafike. K nim sa postupne pripájali i ďalšie oblasti tvorby. Roku 1960 sa akvizičná činnosť SNG rozšírila aj o artefakty úžitkového umenia a priemyselného výtvarníctva, od roku 1965 o diela insitného umenia (získavané prostredníctvom medzinárodných prehliadok - Trienále insitného umenia), neskôr o oblasť scénografie a umeleckej fotografie. Od roku 1986 sa profiluje zbierka architektúry (štúdie, projekty, modely) a od r. 1990 kolekcia intermediálnych tendencií. Celý fond SNG pozostáva z cca 55 000 diel a zberateľský záujem je sústredený predovšetkým na myšlienku identifikácie s minulosťou Slovenska, s jeho kultúrnym dedičstvom. Ťažisko spočíva v orientácii na oblasť domáceho umenia, t. j. umenia slovenskej proveniencie a umenia na Slovensku. Integrálnu súčasť zbierkových fondov SNG tvorí aj umenie európskej proveniencie.

 

nestex - nestála expozícia SNG

Kurátori: Dušan Buran & Katarína Chmelinová
Nestála expozícia zbierok SNG z obdobia gotiky a baroka ponúka návštevníkom netradičný pohľad na najvýznamnejšie artefakty 15. až 18. storočia. Je rozdelená do šiestich sekcií, z ktorých každá maliarske a sochárske diela pozoruje z inej perspektívy. Prvá je nazvaná výraz & emócia, druhá je venovaná protikladu typ & indivíduum. Expozícia pokračuje dvojicou priestor & ilúzia a svetlo & tma. Poslednými témami sú telo & gesto a život & smrť. Architektonický koncept výstavy umožňuje aj dočasné intervencie v expozícii (súčasné umenie, reštaurátorská dokumentácia, výstavné boxy na menšie kolekcie a pod.). Hoci vo väčšine prípadov ide – primerane obdobiu aj profilu zbierky – o nábožensky motivované diela, určujúcim posolstvom expozície nie je ani vysvetľovanie ich ikonografie, ani otázky datovania a štýlu. Naopak; ťažiskom prezentácie je v oveľa väčšej miere problematika funkcie, umeleckého zámeru a experimentu.

 

FOTOGALÉRIA Z EXPOZÍCIÍ

 

Expozície

Stále expozície sú pre nevyhovujúci stav priestorov zatvorené

 

Galéria Ľudovíta Fullu v Ružomberku

 

Galéria insitného umenia Pezinok

 

Zvolenský zámok

 

Kaštieľ v Strážkach

 

 

Kalendárium

 

Program Slovenskej národnej galérie - november 2017 (PDF)

Program Slovenskej národnej galérie - december 2017 (PDF)

 

Esterházyho palác

Otvorenie Ukončenie Výstava-podujatie
     
08.09.2017 26.11.2017 Majster z Okoličného a umenie Spiša okolo roku 1500

Kurátor: Dušan Buran
Majster bývalého mariánskeho oltára z františkánskeho kláštora v Okoličnom pri Liptovskom Mikuláši patril k najlepším maliarom stredoeurópskej neskorej gotiky a spolupracoval s významnými spišskými sochármi vrátane Majstra Pavla z Levoče.
Na rozdiel od Majstra Pavla ostáva jeho dielo pomerne neznáme – tak doma, ako aj v zahraničí. Väčšina obrazov Majstra z Okoličného sa pritom vyznačuje atraktívnou syntézou nizozemskej neskorej gotiky (krajina s architektúrou, selektívny záujem o popisné detaily) s talianskou renesanciou (psychologizujúce výrazy postáv, jemné lazúry atď.). Umelec udržiaval výkonnejší ateliér, z ktorého pochádza niekoľko ďalších vynikajúcich diel, dnes zväčša v cirkevných majetkoch (dva bočné oltáre v Smrečanoch, 1510) alebo maľby bočného Oltára Navštívenia Panny Márie v Dóme sv. Alžbety v Košiciach (1516).
Sám oltár, ktorý dal anonymnému maliarovi meno, bol rozobratý ešte v 18. storočí, jeho jednotlivé časti sa zachovali v niekoľkých zbierkach na Slovensku, v Poľsku a v Maďarsku. Slovenskej národnej galérii sa v roku 2010 podarila akvizícia jednej tabule – Ukrižovanie – pochádzajúcej priamo zo spomínaného oltára. Ukončenie jej reštaurovania (Petra Hoffstädterová, 2017) sa stalo priamym podnetom na usporiadanie výstavy.
Formát expozície bude pre mnohých návštevníkov možno trocha netradičný. Pôjde o analytickú výstavu na jednom poschodí Esterházyho paláca, ktorá bude obsahovať cca 40 – 50 gotických artefaktov – oltárne triptychy, tabule, skulptúry a grafické listy. Avšak rovnakú dôležitosť ako originálom pripisujeme prezentácii nových poznatkov vyplývajúcich z reštaurovania oltárnych tabúľ či stavebno-historických výskumov priamo v Okoličnom. Témou výstavy budú taktiež umeleckohistorické a technologické kapitoly (problém materiálov, podmalieb, atribúcií, genézy štýlu, oeuvre ateliéru a pod.) návštevníkom sprístupnené prostredníctvom nových médií (virtuálne architektonické rekonštrukcie, dokumentácia procesu reštaurovania, animácie využitia grafiky v tabuľovej maľbe).
K výstave bude vydaný katalóg s niekoľkými esejami k architektúre kláštorného kostola, jeho pôvodnému oltáru, ale tiež k šľachtickým rodom Okoličianskych a Smrečianskych. Doplnia ich aj príspevky reštaurátorov či dendrológov. Publikáciu uzavrie komentovaný katalóg vystavených diel, resp. všetkých dostupných obrazov Majstra z Okoličného.

 

17.11.2017 15.04.2018 Fotograf Bazovský

Výstava bude sprístupnená dňa 17. 11. 2017 v bežných otváracích hodinách.

Kurátor: Aurel Hrabušický
Pozvánka na výstavu (PDF) / Tlačová správa k výstave (PDF)
Výtvarné dielo Miloša Alexandra Bazovského (1899 – 1968) ako jedného zo zakladateľov modernej slovenskej maľby bolo už mnohokrát predstavené na výstavách a v publikáciách. Ale Bazovský ako fotograf bude mať na pôde SNG prvú samostatnú výstavu. Ako fotografujúci výtvarník mal síce medzi umelcami na Slovensku predchodcov (Ladislav Mednyánszky, Gustáv Mallý), bol však prvým, ktorý dokázal byť moderným výtvarníkom a moderným fotografom súčasne. Fotografický aparát používal (najviac v 30. – 40. rokoch 20. storočia) namiesto skicára, jeho pomocou budoval akúsi vizuálnu databázu motívov, ktoré sa neskôr objavili v jeho výtvarných dielach. Fotoaparát používal jednoducho ako jeden z ďalších výtvarných prostriedkov a komponoval priamo v jeho hľadáčiku. Vďaka tomu existujú viaceré tematické aj kompozičné paralely medzi jeho zábermi a niektorými kresbami a obrazmi.
Bazovského zaujímali nielen tradičné vidiecke témy – v tomto smere bol akýmsi drsnejším a dokumentaristicky viac dôsledným náprotivkom Karla Plicku, ale aj rôzne prejavy moderného životného štýlu: šport, turistika, cestovanie. Často portrétoval aj svojich priateľov, najviac azda umelca s tragickým osudom – Arnolda Petra Weisza-Kubínčana.
Bazovský svoje snímky nepublikoval, až na výnimky sa nezachovali ani fotografické zväčšeniny z nich. Pomerne rozsiahly súbor negatívov sa však nachádza v Archíve umenia SNG a ten sa stal základom pripravovanej výstavy.

 

     

Podujatia:

Otvorenie Ukončenie Výstava-podujatie
     

Program Slovenskej národnej galérie - november 2017 (PDF)

Program Slovenskej národnej galérie - december 2017 (PDF)

 

     

 

 

Informácie aktualizujeme priebežne a vyhradzujeme si právo na ich zmenu!